Brandbilen

I slutet på 80-talet, närmare bestämt 1989, var det en grupp entusiastiska föräldrar som började fundera på att starta ett föräldrakooperativt dagis.

Historien fortsätter

Efter att ha informerat och satt upp intresselistor så var det i slutändan nio familjer som ville vara med och starta upp ett kooperativ. Då flera av dem arbetade på brandstationen så föll det sig naturligt att det skulle heta Daghemmet Brandbilen.

I mer än ett år pågick arbetet för att kunna starta upp dagiset. Det var studiecirklar, möten med kommunen och olika arbetsgrupper. Lokalen bestämdes till Scoutlokalen i Gullänget. Det är för övrigt samma lokal som används idag.

• 1990
    Brandbilen startar

Hösten 1990 anställdes personal och i Januari 1991 var det dags för dagiset att öppna.

• 1991
    Brandbilen invigs

Den 21 januari 1991 var det stor invigning och räddningschefen klippte det rödvita bandet och förklarade Daghemmet Brandbilen öppnat.

• 2011
    20 år firas

Det känns fantastiskt att Förskolan Brandbilen (som det nu heter) år 2011 firade 20 års jubileum. Alla familjer som var med och startade var inbjudna till en stor fest på förskolan.

• 2020
    30 år firas

Tack alla barn, föräldrar och person som under åren varit med på denna resa. Det är bara början på en fantastisk fortsättning, väl värd att fira.

Förskolans målsättning

Vår förskola är ett föräldrakooperativ. Det betyder att det är vi föräldrar som tillsammans med personalen driver förskolan framåt utifrån skollagen och Läroplan för förskolan.

Vi satsar på en stimulerande och utmanande utemiljö. Saker man kan göra inne kan man även göra ute.

• Vara utomhus

I verksamheten prioriterar vi att låta barnen vara ute så mycket som möjligt. Det finns inga dåliga väder - bara dåliga kläder är en klyscha men något vi tror på. Ett exempel på hur vi arbetar för det är att alla barnen kommer i underställ på morgonen. Då går det både snabbare och enklare för personalen att låta dem gå ut och leka efter frukosten.

• Äta bra mat

Förskolan följer Livsmedelsverkets nationella riktlinjer för måltider i förskolan. Vi arbetar med att inhandla lokala produkter och välja ekologiska alternativ. Vi arbetar aktivt med att öka det vegetariska utbudet och minst två gånger i veckan serveras vegetariskt. All personal på förskolan äter tillsammans med barnen där vi arbetar med sensorisk utveckling och måltidspedagogik.

• Transparans

Utöver detta vill vi ha en transparent verksamhet där man som förälder får så god inblick som möjligt i verksamheten samt att alla, både och personal och föräldrar alla bidrar på olika sätt efter tid och förmåga.