Vanliga frågor

Vad kostar det?

Man betalar olika avgift beroende på hur många timmar barnet är på förskolan, det påverkas också om barnet omfattas av allmän förskola. Vi har en högsta taxa på 900 kr, sedan så är det reduktioner beroende på antal timmar barnet vistas på förskolan, och om barnet omfattas av allmän förskola, då är barn 3-5 år avgiftsfri 1 september - 31 maj. För barn 3-5 år som har allmän förskoleplats året om, reduceras avgiften med 200 kr. Vi har även en medlemsavgift på 50 kronor per medlem och år. Kontakta oss på styrelsen@forskolanbrandbilen.se för mer information.

Under 15h/v

ÅlderKostnad
Barn under 3 år400kr/månad
Barn över 3 år0kr/mån

Över 15h/v

ÅlderKostnad
Barn under 3 år900kr/månad
Barn över 3 år700kr/mån
Hur söker jag till Brandbilen?

En intresseanmälan gör du på vår hemsida, eller på kommunens hemsida. Vi har samma kösystem som kommunen så anmälan måste alltid lämnas där. Du är varmt välkommen att kontakta oss om du har frågor.

Vem svarar på frågor jag inte fått svar på?

Du kan vända dig till personalen som jobbar på förskolan eller till styrelsen på styrelsen@forskolanbrandbilen.se.

Vem tjänar pengar på förskolan?

Förskolan är ett kooperativ. Finns inget vinstdrivande syfte. Finns det pengar över återinvesteras dessa i verksamheten. Vi vill hålla en hög kvalitet med mindre barngrupper.

Kan jag jobba heltid och ändå ha mina barn på kooperativ?

Det är vanligt med heltidsjobb bland vårdnadshavare och alla bidrar på olika sätt efter tid och förmåga.

Vilka öppettider har förskolan?

Förskolan anpassar öppettiderna utifrån barnens vistelsetider. Vi vill på vår förskola använda resurserna på ett bra sätt så det gagnar barnen.

Förskola tillhandahålls enligt kommunens krav alla helgfria vardagar förutom julafton, nyårsafton och midsommarafton inom ramtiden 12 timmar.

Förskolan har stängt 3-4 dagar per år för verksamhetsutveckling

Kan jag ha mitt barn på förskolan kvällstid och på helger?

Nej, tyvärr så erbjuder vi inte det.

Hur stor är förskolan? Hur många avdelningar och barn har ni?

Förskolan är en liten genuin förskola med trivsam utemiljö och anpassade lokaler. Vi har cirka 20-25 barn fördelat på två avdelningar som heter Larmet och Sirenen.

Vad betyder kooperativ?

Kooperativ är en form av ekonomisk samverkan, där vi medlemmar både äger och driver förskolan brandbilen. Vi ansvarar för de behov som finns, och den verksamhet vi bedriver i vårt kooperativ. Vårt mål är att ge oss medlemmarna och barn största möjliga nytta i att bedriva en hållbar förskola.

Varför kooperativ istället för kommunal förskola?

Ett kooperativ kan vara lämpligt om du vill att ditt barn ska få vistas på en mindre förskola. Om du vill vara med och få inblick och god gemenskap med personal och andra vårdnadshavare.